Ο φορέας
Το Τμήμα Ιατρικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ίδρυσε, το 2020, την Ειδική Μονάδα Βιοϊατρικής Έρευνας και Εκπαίδευσης (Ε.Μ.ΒΙ.Ε.Ε.) με στόχο τη δημιουργία καινοτόμων ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Το 2022, στο πλαίσιο των δράσεων της Ε.Μ.ΒΙ.Ε.Ε., οργανώθηκε και αναπτύχθηκε ο OpenLearn4Health, ένας φορέας Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (Massive Open Online Courses, MOOCs), τα οποία απευθύνονται σε φοιτητές Ιατρικής, ιατρούς, αλλά και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να ενημερωθούν στους σύγχρονους προβληματισμούς της Ιατρικής Επιστήμης.
Σκοπός του OpenLearn4Health είναι η παρουσίαση από ειδικούς επιστήμονες ποικίλων ιατρικών θεμάτων, όπως η ιστορία της Ιατρικής, ηθικά και νομικά προβλήματα κατά την άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος, η ανάπτυξη και καλλιέργεια της σχέσης ασθενή-ιατρού, προβληματισμοί για την αρχή και το τέλος της ζωής, ο ρόλος των κλινικών μελετών στην ιατρική έρευνα, η θέση της ιατρικής στην υπηρεσία της δικαιοσύνης, οι πανδημίες και τα εμβόλια, η επίδραση της διατροφής στην υγεία του ανθρώπου και πολλά άλλα.
Η παρακολούθηση των μαθημάτων προσφέρεται δωρεάν, με στόχο την όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμετοχή, η οποία θα οδηγήσει στη γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και τη διατύπωση προτάσεων για τη συνεχή ποιοτική αναβάθμιση του OpenLearn4Health. Η επιστημονική ομάδα της Ε.Μ.ΒΙ.Ε.Ε. πιστεύει ακράδαντα ότι η προσφορά γνώσης και πληροφορίας με τη νέα, καθιερωμένη διεθνώς, μέθοδο των MOOCs θα συμβάλει στην απαίτηση της κοινωνίας για διαρκή επιμόρφωση.
Οι διδάσκοντες
Όπως ήδη αναφέρθηκε, στόχος της Ειδικής Μονάδας Βιοϊατρικής Έρευνας και Εκπαίδευσης (Ε.Μ.ΒΙ.Ε.Ε.) είναι η υποστήριξη και προαγωγή της ιατρικής γνώσης, με κύριο χαρακτηριστικό τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις.
Ο φορέας OpenLearn4Health συνεργάζεται με Καθηγητές υψηλού επιστημονικού κύρους, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που είναι βαθείς γνώστες του αντικειμένου τους. Τα μαθήματά τους χαρακτηρίζονται από υψηλή εκπαιδευτική ποιότητα, ταυτόχρονα όμως είναι δομημένα με τρόπο που να γίνονται κατανοητά και από μη ειδικούς σε συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο.
Η ομάδα του OpenLearn4Health
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ
Ιδρυτής OpenLearn4Health
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από το Πειραματικό Σχολείο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και από την Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ. Το 1988 απέκτησε τον τίτλο της ειδικότητας της Εσωτερικής Παθολογίας. Το 1988 αναγορεύθηκε διδάκτορας με βαθμό «άριστα». Το 1990 εκλέχτηκε παμψηφεί λέκτορας Παθολογίας του Τμήματος Ιατρικής. Ανήλθε όλες τις ακαδημαϊκές βαθμίδες και το 2009 εκλέχτηκε παμψηφεί Καθηγητής Παθολογίας. Μετεκπαιδεύτηκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λοζάνης (Centre Hospitalier Universitaire Vaudois, CHUV) με υποτροφία του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (International Atomic Energy Agency). Διετέλεσε Διευθυντής της Β΄ Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής ΑΠΘ (2011-2020), Διευθυντής του Τομέα Παθολογίας (2004-2007) και Πρόεδρος του Τμήματος Ιατρικής ΑΠΘ (2017-2020). Επίσης, διετέλεσε Πρόεδρος της Επιτροπής Εκπαίδευσης ΑΠΘ (2016-2019), Πρόεδρος της Ιατρικής Εταιρείας Θεσσαλονίκης (2015-2019), και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Ιατρικής Εκπαίδευσης (2012-2022), της οποίας υπήρξε ο ιδρυτής. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ως Προέδρου του Τμήματος Ιατρικής ΑΠΘ ιδρύθηκε η Ειδική Μονάδα Βιοϊατρικής Έρευνας και Εκπαίδευσης (Ε.Μ.ΒΙ.Ε.Ε.) και η Κλινική Μοριακής Ιατρικής, εκπονήθηκε και εγκρίθηκε το νέο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών και ιδρύθηκε το πρώτο στην Ελλάδα αγγλόγλωσσο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα και η αρτηριακή υπέρταση. Συμμετείχε για πολλά χρόνια στην τριμελή επιτροπή εξετάσεων για την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας της Εσωτερικής Παθολογίας, ήταν μέλος πολλών ελληνικών και διεθνών επιστημονικών εταιρειών και κριτής άρθρων σε πολλά διεθνή περιοδικά. Υπό την καθοδήγησή του εκπονήθηκαν πολλές διδακτορικές διατριβές και διπλωματικές εργασίες. Για τη συνολική προσφορά του τιμήθηκε από την Κοσμητεία της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ. Επίσης, η Σύγκλητος του ΑΠΘ τού απένειμε τον τίτλο του Ομότιμου Καθηγητή, για το συνολικό διδακτικό, ερευνητικό, κλινικό και διοικητικό έργο του.
ΜΠΑΜΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Διευθυντής OpenLearn4Health
Ο Παναγιώτης Μπαμίδης είναι Καθηγητής Ιατρικής Φυσικής, και Πληροφορικής στην Ιατρική Εκπαίδευση και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας στο Τμήμα Ιατρικής του Α.Π.Θ. και επιστημονικά υπεύθυνος της Μονάδας Καινοτομίας και Έρευνας στην Ιατρική Εκπαίδευση της ΕΜΒΙΕΕ. Σχεδιάζει, υλοποιεί και αξιολογεί τεχνολογικά και πληροφορικά συστήματα που στόχο έχουν να εξυπηρετήσουν την καθημερινότητα ευπαθών ομάδων και να βελτιώσουν την υγεία και την ποιότητα ζωής τους ή να αναβαθμίσουν την εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας. Έχει την επιστημονική ευθύνη πολλών ερευνητικών προγραμμάτων και το συντονισμό αρκετών εξ αυτών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Μεταξύ 2017-2021 ήταν επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Λιντς στην Αγγλία, ενώ διατελεί Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, της HL7 Hellas και της Διεθνούς Ένωσης Εφαρμοσμένων Νευροεπιστημών, επιστημονικός σύμβουλος συλλόγων ασθενών, νεοφυών επιχειρήσεων τεχνολογικής καινοτομίας στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Το 2020 ίδρυσε την εταιρεία CAPTAIN-COACH που αποτελεί μία από τις 10 πρώτες εταιρείες τεχνοβλαστούς του ΑΠΘ. Είναι αρχισυντάκτης του περιοδικού Health Informatics Journal. Σε τέσσερις διαδοχικές χρονιές (2018, 2019, 2020, 2021) τιμήθηκε με το 1ο Βραβείο Αριστείας διακεκριμένων επιδόσεων ταυτόχρονα σε πολλούς τομείς από την Κοσμητεία της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ χαρακτηριζόμενος ως καθηγητής με εξαιρετικά υψηλή, ασυνήθιστη και εντυπωσιακή επίδοση, ενώ το 2021 του απονεμήθηκε το 1ο Βραβείο Αριστείας του ΑΠΘ για την υψηλότερη επίδοση στην προσέλκυση χρηματοδοτήσεων.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΣΑΒΒΑΣ
Επιστημονικά Υπεύθυνος OpenLearn4Health
Ο Dr. Σάββας Θ. Αναστασιάδης είναι μέλος Ε.ΔΙ.Π. του εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ.. Είναι κάτοχος πτυχίου Επιστήμης Υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και Διδακτορικού Διπλώματος από την Ιατρική Σχολή του Α.Π.Θ.. Διαθέτει ιδιαίτερα μεγάλη εμπειρία στην ανάπτυξη πλατφορμών φιλοξενίας ηλεκτρονικών μαθημάτων, πλατφορμών μετάδοσης οπτικοακουστικών ροών και πλατφορμών τηλεδιασκέψεων και τηλεπαρουσίας. Έχει σχεδιάσει, συντονίσει και υλοποιήσει την ανάπτυξη της υπάρχουσας ιδρυματικής πλατφόρμας στο Α.Π.Θ., elearning.auth.gr και της αντίστοιχης πλατφόρμας μετάδοσης οπτικοακουστικών ροών του ιδρύματος.
ΚΑΛΦΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Τεχνικά Υπεύθυνη OpenLearn4Health
Η Βασιλική Κάλφα είναι επιστημονική ερευνήτρια του εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Εκπαίδευση STEM κλάδων (Science, Technology, Engineering and Mathematics) από το Α.Π.Θ.. Αποτέλεσε για αρκετά χρόνια την κύρια διαχειρίστρια και υπεύθυνη ανάπτυξης λογισμικού της ιδρυματικής πλατφόρμας φιλοξενίας ηλεκτρονικών μαθημάτων elearning.auth.gr του Α.Π.Θ. και κατέχει εμπειρία στην ανάπτυξη frontend, backend με σκοπό την ανάπυξη γνωστών πλατφορμών φιλοξενίας ηλεκτρονικών μαθημάτων, όπως Blackboard, Moodle και OpenEdX.
ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ
Υπεύθυνη Επικοινωνίας OpenLearn4Health
Η Παναγιώτα Μόσχου είναι υπεύθυνη ανάπτυξης και επίλυσης τεχνικών θεμάτων, γραμματειακής και επικοινωνιακής υποστήριξης της πλατφόρμας OpenLearn4Health. Είναι απόφοιτος του τμήματος Γεωπονίας με εμπειρία σε εθνικά προγράμματα ανάπτυξης και σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα.